Matkaraportti: Karteschen matka Bodeniin elokuussa 2007

Taustaa ja järjestelyt

Erik Lidénin kanssa on ollut puhetta että Karteschen yhteystyö pitäisi jatkaa jollain tavoin. Keväällä 2007 tuli kysely mahdollisesta matkasta Tukholmaan ja Hemvärnetin kouluun. Torsten Gerhardsson ehdotti toisena vaihtoehtona tutustumista Artilleriregementeniin Bodenissa, jossa elokuussa toteutetaan Nordic Battle Groupin tykistöllinen harjoitus. Tähän harjoitukseen osallistuisi myös suomalaisia sotilaita Porin Prikaatista Säkylästä.

Kutsu koski kymmentä KT-kerholaista seuraamaan 27-28 elokuuta 2007 NBG-harjoitusta. Lyhyessä ajassa tuli 10 henkilöä täyteen sekä muutamia "kiinnostuneita" Lähtö oli sunnuntaina klo 22.27 Helsingistä. Vajaa kaksi tuntia ennen lähtöä tuli yksi peruutus, joten meille jäi ylimääräinen makuuvaunupaikka käyttämättä.

Kemiin tultiin seuraavana aamuna klo 09.25 ja bussi lähti kohti Haaparantaa klo 09.35. Aikataulun mukaan bussin päätepysäkin Haaparannassa piti olla IKEAn tavaratalon yhteydessä. Meidät jätettiin kuitenkin keskelle kaupunkia lähelle linja-autoasemaa! Unohdin kysyä paluumatkan lähtöpaikan sijainnin!

Paluumatkalla Haaparannassa tiistai-iltana koimme pienen yllätyksen! IKEAn lähistöltä ei löytynyt minkäänlaista bussipysäkkiä Suomen puolelle. Bussin lähtöaika oli klo 20.00 paikallista aikaa. Kun kello oli viisi minuuttia vaille soitin ajomestarille joka lupasi soittaa bussikuskille ja lopetti nopeasti puhelun. En ehtinyt kysyä missä pysäkki oli! Juha Blomberg näki bussin kaukana IKEAsta ja juoksi sinne ja soitti meille "että nopeasti tänne"... Päästiin matkalle ja saavuimme Kemiin sopivasti ennen junan lähtöä. Matkalle päästiin VRn uusimmalla makuuvaunujunalla. Kaksi miestä lunastivat itselleen paremman hytin pienellä lisämaksulla. Helsinkiin tultiin keskiviikkoaamuna klo 08.35.

Ma 27.8.2007

Matka Haaparannasta Bodeniin oli järjestetty Artilleri-rykmentin bussilla. Majuri Anders Rönnqvist tuli meitä vastaan. Haaparannasta ajettiin Kallaxin lentokentälle ( Luulaja) jossa haettiin eversti (1 grad) Torsten Gerhardsson mukaan. Bodeniin tultiin sopivasti lounasaikaan. Lounaan jälkeen majoituttiin kasarmiin.

Tämän jälkeen siirryimme Rykmentin esikuntaan jossa vt komentaja, everstiluutnantti Thomas Lindell otti meidät vastaan ja kertoi lyhyesti sekä rykmentistä että Nordic Battle Groupin harjoituksesta. Harjoituksen nimeksi oli annettu nimi "Rico". Hän kertoi pilke silmässä, että armeija tänään on täynnä lyhenteitä ja kun häneltä oli kysytty, että mikä on harjoituksen nimi hän oli heti vastannut " Rico" (=hänen koiransa nimi!)

Tämän jälkeen tutustuimme Bodenin uuteen varuskuntamuseoon joka oli sijoitettu samaan kasarmiin missä vierailtiin vuonna 1999.

Seuraavaksi siirryttiin takaisin esikuntaan missä maj res Jörgen Blennow kertoi meille omasta upseerikoulutuksestaan, joka poikkeaa paljon suomalaisesta reservinupseerikoulutuksesta. Hän antoi myös selvityksen kansainvälisestä esikuntatyöskentelystä jossa hän oli ollut mukana.

Illalla oli perinteinen Kamratmiddag Upseerikerholla. Ensin pieni rupatteluhetki baarin puolella, jonka jälkeen meille esiteltiin Upseerikerhon eri huoneet. Jokaisella entisellä tykistörykmentillä on oma huoneensa vanhoine huonekaluineen ja perinne-esineineen.

Syötiin ja nautittiin hyvin illan aikana ja viihdyimme myöhään. Timo Muinonen oli ansiokkaasti ottanut mukaan snapsilauluvihkosen, jossa oli sekä suomen- että ruotsinkielisiä snapsilauluja.

Isännille, eli Torsten Gerhardssonille, Jörgen Blennowille ja Anders Rönnqvistille lahjoitettiin kirja "Tykkipoika ei peljätä saa". Ensi hämmennyksen jälkeen heille annettiin myös lyhennetty ruotsinkielinen käännös. Kari Vilamo lahjoitti heille myös neljä kappaletta DVD:tä Tykistömuseon sarjasta (Talvisota - ensimmäinen torjuntavoitto, Korpisodan. Suurvoitto, Ihantalan Ihme, Taistelu Laatokan Karjalassa).

Ti 28.8.2007

Aamupalan jälkeen tutustuimme Rico-harjoituksen esikuntatyöskentelyyn. Harjoituksen kieli oli englanti. Paikalla oli myös suomalaisia upseereita, joten saimme selostuksen suomeksi. Tämän jälkeen lähdimme maastoon seuraamaan harjoitusta.

Ensimmäinen kohde oli suomalainen tulenjohtoryhmä toiminnassa. Saimme seurata paitsi normaalia krh ja tykistötulta myös STRIX-ammuntoja. Sitten tutustuimme suomalaiseen tiedustelutulenjohtueen "sensor-ryhmään" ja heidän tutkaansa. Ruotsalainen "Arthur" tykistötutka-asema oli myös retkemme varrella. Tästä paikasta saimme kaukaa seurata JAS 39 Gripenin tulirynnäköintiä. Seuraavaksi ajoimme asutuskeskustaistelu attrappien ohi kunnes päästiin seuraaman tuliasematoimintaan, jossa kaksi Haupitsi 77 B:tä ampuivat.

Ampumaradalta tultaessa piti Ev 1 Torsten Gerhardsson palaverin tulevasta toiminnasta. Ruotsista loppuvat reservin upseerit ja yhteistoiminta pitänee tulevaisuudessa kehittää ehkä eri kt-kerhojen kautta. Päivällisen jälkeen oli aika lähteä kohti Haaparantaa Kallax lentokentän kautta.

Osallistujat Ruotsista

• Torsten Gerhardsson eversti 1 grad .
  • Jörgen Blennow majuri res

• Juha Blomberg, yliluutnantti
  • Timo Muinonen, luutnantti
  • Jaakko Muinonen, vänrikki

Huomautus: Torsten Gerhardsson kertoi että Ruotsissa on olemassa Kenttätykistökerho. Jäsenet ovat toistaiseksi ainoastaan ammattisotilaita